sobota 28. ledna 2012

Má kariéra závodníka aneb MTB maratony:




DRÁSAL 2007

JUNDROVSKÝ KOPEČEK 2008

BLANENSKÝ GOLEM 2008
MERIDA BIKE VYSOČINA 2008 
http://www.cykloserver.cz/aktuality/?a=30001979

KELLYS-BESKYD TOUR 2008
http://www.cykloserver.cz/aktuality/?a=30001912

SUDETY 2008
http://www.cykloserver.cz/aktuality/?a=30001967

12 HODINOVKA NA PODLESÍ-JARO 2009
http://www.cykloserver.cz/aktuality/?a=30002086

SOBĚŠICKÁ MULDA 2009
http://www.cykloserver.cz/aktuality/?a=30002271

ŽELEZNÉ HORY 2009 ok
http://www.cykloserver.cz/aktuality/?a=30002186

BŘECLAVSKÝ KANEC 2009
http://www.cykloserver.cz/aktuality/?a=30002089

ČESKÁ TŘEBOVÁ 2009
http://www.cykloserver.cz/aktuality/?a=30002099

OLOMOUC 2009
http://www.cykloserver.cz/aktuality/?a=30002156

MERIDA BIKE VYSOČINA 2009 
DRÁSAL 2009
http://www.cykloserver.cz/aktuality/?a=30002164

OKOLOBRNA 2009
http://www.cykloserver.cz/aktuality/?a=30002213

JEDOVNICE 2009
http://www.cykloserver.cz/aktuality/?a=30002228

CYKLOBRANÍ V JEVIŠOVCE 2009
http://www.cykloserver.cz/aktuality/?a=30002238

12 HODINOVKA-PODZIM 2009
http://www.cykloserver.cz/aktuality/?a=30002275

NÁMĚŠŤ 2009
http://www.cykloserver.cz/aktuality/?a=30002221

ŽELEZNÉ HORY 2010
http://www.cykloserver.cz/aktuality/?a=30002439

KOPŘIVNICKÝ DRTIČ 2010
http://www.cykloserver.cz/aktuality/?a=30002458


Jak bylo na Šele 2008

Author Šela marathonu v Lipníku nad Bečvou se zúčastnilo 1800 jezdců. Počtem účastníků je to největší MTB marathon na Moravě. Pořadatelé pojali akci velkoryse. Dokonce helikoptéra s fimaři nám vrčí nad hlavou. A řekl bych, že i co do náročnosti terénu překonal Drásala, ale možná je to tím, že vzpomínky na Drásala za rok vybledly. Hodně ovlivní počasí. Na Drásalovi bylo loni v podstatě sucho.
Letos poprvé dostávám čip...s umělohmotnou příchytkou na osku předního kola. Vůbec se mně to nelíbí a dávám čip do ponožky.
Sprinty mně jdou čím dál hůř, tak jsem samozřejmě dal dlouhou trať – 92 km. Kamarádi, co Šelu jeli loni, mluví o zácpách nikoliv jen na začátku závodu, ale i po 10 kilometrech (nebo 15?) při pohledu na nedozírné srocení cyklistů, chvějících se nedočkavostí, aby už do toho mohli šlápnout, jsem se odsunul do druhé vlny, která odjede o 20 minut později. Dokopy nás je cca 800. Na silnici, než nás pohltila vegetace, to fest foukalo do obličeje. Mnoho lidí se vůbec nepokouší jet v háku! Takový marnotratný plýtvání energií! Aspoň je tam místo pro mě.
Hladký asfalt pro nás brzo skončil. Drncání patří k věci. Kdyby mě vadilo, nebyl bych tady. Ale to záhadné chrastění kdesi v bicyklu...člověk znejistí ...co to ksakru je?! Co když mně ve sjezdu upadne předek?! Po pár kilometrech nadskakování na kořenech a špicování uší to bylo jasný. Zadní blatník. Stačilo utáhnout šroubek. Konečně pohoda.
Cestičky se zužují a zužují, a my jedeme pořád ve štrůdlu. Ve sjezdech to fakt vadí. Prach polňaček vystřídalo lesní blatíčko. Hladší pneumatiky kloužou všemi směry – jako na mýdle. Kdekdo měl problémy s předjížděním těchto pomalejších spoluzávodníků. Jeden rychlík si stěžoval, jak mu nervově labilnější osoba bez kouska empatie, nechápající, že dost lidí to tady bere jako závod, dokonce nevybíravě vynadala, že se cpe dopředu.
Příště budu postupovat jako tenhle mladej: „vždycky jsem slušně poprosil, jestli by mě pustili , že teda nenaléhám, ale že by mně udělali ohromnou radost...nestalo se ani jednou, že by mně nevyhověli.“ A pak se říká, že ti mladí....atd...Jináč – on ten pomalejší bývá rád, že může na chvilku zastavit a uklidnit rozklepaný kolena. Vím to podle sebe.
Symbióza kamení s blátem je jedna z nejhorších variant. Místy stezka traverzovala zatraceně strmý svah. Zaváhání by znamenalo pád do hlubiny. Na tohle nemám psycho.
Často se mně přihodilo, že strmý výšvih se vyvrbil na poslední chvíli za zatáčkou nebo za rohem hradební zdi, takže nestíhám zařadit lehčí převod a potupně jdu pěšky.
Ani jsem si nevšiml když jsme jeli přes opěvovaný vojenský prostor Libavá. Normální asfaltečka normálním lesem...
Ohledně bahna je to v mezích slušnosti. Chvilkama se olověně mračí, ale spadlo jen pár kapek.
Na skalnatém hřebínku jsem trošku havaroval a od té doby nemůžu zařadit dva největší pastorky. Do kopců teda pořád někoho předjíždím. Na občerstvovačce jsem kolo svěřil servismanovi, což byla chyba. V tom fofru si spletl šroubky dorazů – zašrouboval ten nesprávný, takže jsem nezařadil tři nejmenší pastorky. Vadilo to jen kousek cesty – na asfaltu mírně skloněném dolů. Můžu však zařadit druhý největší. Při pokusu zařadit největší padne řetěz mezi zuby a dráty. (měl jsem ohnutou patku od přehazovačky. Štěstí, že neskončila ve výpletu.)
Starý železniční tunel dlouhý 260 metrů byla bezva atrakce. Zpestření polní roviny. Široko daleko totiž není žádný kopec. Ten tunel dal postavit Franc-Josef fakt jen proto, aby zefektnil tuhle železnici. Uvnitř strašidelně rachotil z reproduktorů parní vlak.
30 kiláků před cílem jsem načnul tubu gelu. Odhadl jsem to dobře. Začíná dlouhé stoupání. Jedu jako stroj a předjíždím jednoho soupeře za druhým.
Liják, který postihl špici závodu, nás na chvostu minul, ale extrémní bahno ne. Ke všemu se spojila dlouhá trasa s krátkou, takže hemžení jezdců houstne. Před kolem se pořád pletou ti s hladšími pneumatikami. Jejich stroje jsou těžko ovladatelné a na úzké pěšince se nedají předjet. Tady už je jedno jestli má někdo blatníky nebo ne. Bahno je spravedlivé. Zasviní tě, ať jseš šlechtic nebo plebejec. Prostě ideální terén pro prodejce náhradních dílů. Ke vší smůle mi občas spadne řetěz při řazení na malý talíř.
Bláto jsme si vezli na kolech. Na jinak suché asfaltce to po nás vypadalo jako při řepné kampani. Kličkování kolem Lipníka byla už relativně rekreační vyjížďka. V tubě ještě něco zbylo, tak mně to jede pořád dobře. Posledního soupeře jsem přespurtoval v cílové rovince na nádvoří malebného hradu Helfštýna za zvuků písně „Až si pro mě přijdou funebráci“, vyluzované hudební skupinou Travellers na přilehlém pódiu. Od druhého mezičasu jsem předjel 55 spoluzávodníků a udělal si osobní rekord. (Teda, abych to nedramatizoval – jedu Šelu poprvé.) (Skončil jsem na 676. místě, ale to už nezní tak dobře.) každopádně to byla bezvadně ztrávená sobota.
(Na 92 kilometrech jsme nastoupali 2180 metrů)
Odkaz :   http://www.selasport.cz/index.php?pT=asm

 Joj, veselo je na MTB maratonech !
GT ZASKAR CHALLENGE - Jedovnice 15.9.2007.


 Tenkrát jsem netušil, že existuje značka kol „Zaskar“. To mně ale nezabránilo se do závodu přihlásit. Konečně zase něco delšího ( 100 km.). V mým věku už nejsu žádnej sprinter.
Svědomí hlodá, potvora, že šidím trening. Abych je uchlácholil, dojel jsem až k Jedovnickému rybníku, na kole. Od mé chalupy to obnáší 30 kiláků. Malina, ale kopec z Blanska je výživný - 350 metrů převýšení. Dospěl jsem sem s předstihem, takže do ostrého startu jsem se stačil zrestaurovat.
Všechno je fajn. Tak akorát suchá stezka - ani bahno ani prach, slunce na nebi, při zemi napružení cyklisti...startovalo nás jen něco přes 200, takže obligátní zácpa po startu se nekonala. (Měkkýši, co jeli kratší trať, na tom byli hůř. Dojelo jich 573. Na startu muselo být teda husto.
Můj popis závodu by byl klasicky tendenční. Jeli jsme do kopce, potom s kopce, hlína, šutry, kořeny, sem tam pařez, trochu bahníčka pro zpestření...nezadržitelně se propracovávám na chvost závodního pole...a tak všelijak podobně, nicméně, k popisu průběhu brzo dojde z jiného zdroje.
Za zaznamenání stojí, že při průjezdu depem do druhého kola jsem v tom hemžení a jásání diváků přehlídl občerstvovnu. Už to přebolelo.
Dnes jsem ještě nevytáhl foťák, až ve stráni nad Křtinami jsem neodolal a vyfotil si velikánský kostel shora. Pak mě dostihlo to děvče. Jeli jsme spolu více než deset kiláků. Za příjemného klábosení nám cesta fajn odsejpala.
Náladu mně nahlodávají úvahy jestli, kdyby defektila...zvítězil by ve mně pud zachování rodu – vlastně gentlemounství – a pomáhal bych jí to opravit, nebo bych podlehl touze dojet co nejlíp, a bez pozdravu a ohlížení se vzdálil vysokou rychlostí, v mezích možností...Obávám se že vím jak by to dopadlo. Určitě na ňu čeká v depu chalan – lízač ran.
Pak se mi vzdálila. Víckrát jsem ji nespatřil.
Až po třech dnech ve výsledkové listině. Předjela ještě dva borce a do cíle se přiřítila 4 minuty přede mnou. Její klub má pěkný web. Představte si že to děvče bývá v malé vísce jižně od Prahy a přitom ten spolek se jmenuje po Vinohradech. (Po sléze mně došlo, že Vinohrady jsou nejen v Brně.) A já, jako na objednávku, mám za pár dní besedu o Indii v Jílovém. Tož jsem jí mailnul, jako že jestli si vzpomíná jak jsme se spolu nenudili a tak, a ona že nejen vzpomíná, ale taky mě řádně propírá ve zprávě o akci na jejich www. Takže tady je popis toho závodu: (V závorkách jsou moje komentáře.):
GT ZASKAR JEDOVNICE- Klobouk dolů před "dědkem. (To mám být jako já.)

                          x                            x                       x

Předem tohoto reportu se omlouvám pánovi, kterého zde nazývám "dědkem". Tak jak jsem měla možnost ho poznat na trati, myslím, že pokud má slova bude číst, upřímně se zasměje a nebude se zlobit a ti z vás, kteří se prokousají do konce, pochopí, proč jsem si dovolila být tak drzá.
(S tím „dědkem to, Vendulo, teda fakt příliš dramatizuješ. Dyť teď mě mladý děvčata, plný předsudků, nebudou chtít!)
V polovině sezóny jsem koukala do kalendáře závodů a vybírala nějakou hezkou stovku. Z mnoha důvodů padla volba na Jedovnici. Týden před startem se mě chytila nějaká viróza a nechtěla se pustit, mrcha. V sobotu ráno mě pálily oči, pobolívala hlava a tělo ale i tak jsem se rozhodla, že to zkusím. Dalibor, který se cítil mnohem hůř než já, mi dělal řidiče, servismana, maséra, trenéra... prostě se vzorně staral. (Dyť to říkám...)
Po startovním výstřelu valil balík po silnici Jedovnicí, na 3.km mě dojel Ježek se slovy: "Kohopak to tu máme?". Snažil se, abych mu silnici jela v háku, ale prostě mi to nejelo. Po ujetí prvních 6ti km jsem pochopila, že to nebude závod s ostatními, ale sama se sebou a s časem. Těsně před najetím do terénu mě předjel "Dědek" - železné kolo, jehož váhu jsem odhadla tak na 20kg, helma model kachní zobák z roku raz dva, bavlněné triko s dlouhým rukávem, přes něj bavlněné triko s krátkým rukávem, bavlněné legíny bez cyklistické vložky, tlusté pletené ponožky a trekové sandály. Vizáž hrabě Monte Christa, když utekl z vězení.... Pchhh, v terénu ho dojedu, s takovým vybavením musí tlačit každý kopeček...a ono ne...
(Můj bicykl je Author Traction a řekl bych, že se železem nemá nic společnýho. (Je zvláštní, že těsně předtím, než jsem si přečetl Tvou reportáž, jsem začal dumat o pořízení lehčího vozidla. Jakoby mezi náma došlo k telepatickýmu spojení.)
Má přilba je takovej kompromis z karimatkoviny, spíše moderní záležitost, než z roku raz dva, a jsu na ni náhodou hrd. Na hlavu jsem nepadal ani se zle seřízenýma brzdama – kterej vůl vymyslel že je třeba brzdit víc přední než zadní! Leč nedramatizujme to. Teorie o tom, že klíšťata nutno natřít tukem a omrzliny třít sněhem jsme taky přežili skoro všichni. Takže opravdickou přilbu jaksi nenosím.
Přednosti tzv „funkčního prádla“ jsem zatím neodhalil. Ušetřím tak kupu peněz. Vložky do rozkroku nepoužívám. Lepší zkušenosti mám s potahem na sedlo z dvojité podvlékačkoviny. Na krátké závody je i tohle zbytečný. Ale pokud jezdíte 100 km denně, přijde vhod.
Každopádně mám z tebe radost. Jednoho potěší, když padne do voka pěknýmu děvčeti. Vidím, že se povedlo uchopit otázku image za správný konec.)
A Vendula pokračuje: Na 2. občerstvovačce na 35. km se mě Dalibor s kamarádkou Sylvou ptají, jestli mi je dobře. Na můj zpětný dotaz, jak vědí, že není, se dozvídám, že jedu na h...o a že bych měla jet rovnou do cíle. Jenže buldok jako já se jen tak nevzdává i když by měl. Šlapala jsem si to na 3.občerstvovačku, která byla cílem pro krátkou trať a těsně před ní mě předjela vítězná meriďácká dvojice Vlach - Jobánek. Na občerstvovačce postávalo asi 10 chlapů a v poklidu konzumovali chleby, perníky, banány, tyčinky a vypadali, že nikam nespěchají. Věděla jsem, že kdybych se zastavila, nechtělo by se mi do druhého okruhu, tak jsem dolila bidon a jela dál. Druhý jedovnický okruh je techničtější a hezčí než první, spousta singltrailů, nádherné sjezdy a těžké výjezdy. Paradoxně jsem se rozjela a jelo se mi mnohem líp. Na 60.km jsem spočítala, že když jsem první šede jela 4 hod, mohla bych být v cíli v čase 6:30, což byl ambiciózní cíl, který nepočítal s narůstající únavou a naopak počítal, že ke konci bude terén snazší, ani jedno neplatilo.
Celou dobu jsem jela skoro sama a únava, nemoc a samota mě dohnaly k lehké fantasmagorii, kdy jsem si povídala s vlastním kolem. Kolo je GT Avalanche a jmenuje se Lavina, Laviň, Lavča...
Na 66.km jsem před sebou uviděla podezřelou siluetu - ha "Dědek". Burcovala jsem nahlas Lavinu, ať kouká jet a pořádně šlapat, že Dědka musíme dojet. Trvalo nám to další 2km, pak jsme spolu všichni jeli na cca 80.km... Dědek měl tendenci si povídat a já sotva lapala po dechu, ujela jsem mu v jednom z prudkých výjezdů, kdy slezl z kola a z rámové brašny vyndal gel se slovy: „nic neuspěcháš“.
Při pohledu na Suunto jsem věděla, že za 6:30 v cíli nebudu, posunula jsem tedy cíl na 7hodin a přidala k němu, že mě nesmí šmiknout Dědek. Na poslední občerstvovačce čekal Dalibor, dolil mi bidon a chlácholil, že do cíle zbývá necelých 15km. To jsem ale netušila, že z toho je 3,5 jen do kopce, dalších cca 6 skoro do kopce, těžký singl sjezd, zbytek po otevřených pláních se silným protivětrem a dojezd do cíle po šotolině s kameny jak dětský hlavy.
Dokodrcala jsem se v čase 7:05 a Dědek o 4 minuty později, cíle byly splněny na 50%.
Moje zvědavost mi nedala a pátrala jsem, jak starý je Dědek a kdo to vůbec je. Oněměla jsem, když jsem si přečetla ročník narození 1945 a málem padla na znak po přečtení jeho jména. Soupeřila jsem se známým cykloturistou a spisovatelem Janem Vlasákem, jedoucím na svém bejku
Takže Jane Vlasáku, máš mou hlubokou úctu, díky a ještě jednou sory za toho "dědka".
(K mým výkonům vzhledem k věku: letos jsem si dal pár závodů pro zpestření života. Nejen čundrama živ je člověk. (Ale ty horské cesty v Albánii, kam v posledních letech jezdím jsou z pohledu bikera naprosto úžasný.) Musím uznat že závody jsou fakt zábavné. Beru je čím dál vážněji. Už skoro nezastavuju kvůli fotce krásnýho panoráma nebo spolujezce. Dokonce ani tebe jsem si nevyfotil. Každopádně mezi rakváčema jsu béčko. Zatracení důchodci, mají houby co na prácu (termín „hovno“ by asi byl výstižnější, ale já vulgární výrazy nepoužívám) mají čas trénovat a jsou proklatě nabušení. Ve své věkové kategorii končím vždycky mezi posledníma. Největší úspěch jsem zaznamenal na hmbiketour před 2 týdny – 75 km – v cíli už bylo sice pusto – skoro všichni sbalení a odjetí, ale časoměřiči ještě fungovali. Dojel jsem 44.(abych to uvedl na pravou míru – poslední.) (Naproti tomu padesátku jelo cca 450 lidí – jak jinak...) Získal jsem však pohár za 1. flek ve své kategorii! A těch cen! Joj, je příjemné být profíkem!
Panenko skákavá! Teď mě dochází, že já jsem se v tom rozrušení vůbec nezajímal o to, kdo tu ZASKAR CHALLENGE vyhrál ani kdo byl druhej...
A co dál – po zimním spánku si dáme Starobrno, Černou Horu...a pak se uvidí. (Jedná se o závody - nee o pivo. Shoda jmen není vůbec náhodná.)
Tož mějme se krásně                           Howgh